Stiri

Rezultatele examenului de Bacalaureat vor deveni în curând un subiect fierbinte dezbătut pe toate canalele media. Având în vedere că este un subiect de interes naţional, atingând sute de mii de familii din întreaga ţară, ne simţim datori să atragem atenţia asupra unor abordări greşite constatate anul trecut în prezentarea acestui subiect şi să vă propunem spre promovare informaţii care să favorizeze alegeri sănătoase pentru viaţa şi educaţia tuturor absolvenţilor de liceu din acest an, cu Bacalaureat şi mai ales fără.

Conform rezultatelor publicate de la simularea examenului pentru “BAC” şi a celor obţinute în urma participării la primele probe desfăşurate până în prezent, situaţia din vara acestui an nu va fi cu mult diferită de cea din iulie 2013, când numai 56,4 % din absolvenţii de liceu au reuşit să obţină note de promovabilitate. Mai grav este că anul acesta numărul celor care nici măcar nu s-au mai înscris la examenul de Bacalaureat a crescut îngrijorător. “Din numărul total de 174.169 de elevi înscrişi în clasa a XII-a în anul şcolar 2013/2014 numai 129.841 de absolvenţi susţin Bacalaureatul, ceea ce înseamnă că 44.328 de elevi au ales să nu dea examenul în sesiunea de vară”, informează Gândul.info.

Aceasta poate face ca statisticile de final cu privire la procentul de promovabilitate să arate mai bine anul acesta (Potrivit MEN, până în prezent, rezultatele din acest an sunt mai bune cu 5% faţă de 2013 şi cu 10% faţă de 2010), dar realitatea este că procentele nu includ şi numărul celor care nu participă la acest examen, din motive de corigenţă, situaţii neîncheiate sau pur şi simplu că nu au dorit să se mai înscrie. Atragem însă atenţia că rezultatele bacalaureatului nu pot fi “îndreptate” în câțiva ani şi nici scăderea dificultăţii baremelor nu e o soluție. Dacă se va reuși o îmbunătățire semnificativă a calității actului educaţional (învățământul particular e una din căile viabile în acest sens) rezultatele vor fi vizibile în cel mai devreme 12 ani.

În viitorul apropiat, toţi aceşti tineri, cu bacalaureart sau fără, împreună cu familiile lor, vor avea de făcut o alegere în ce priveşte viitorul, iar mass media are un rol puternic în influenţarea deciziilor.

Considerăm că ar fi mult mai util şi sănătos să oferiţi acestui public o informare intensivă care să motiveze tinerii să devină persoane active ale societăţii. E foarte important să fie orientaţi asupra şanselor care le sunt oferite pentru a-şi ridica nivelul de educaţie sau de a se angaja. Considerăm că sunt alternative mult mai bune decât să-şi înceapă viaţa cu o ştampilă de şomer la 19 ani, aşa cum au fost informaţi anul trecut de majoritatea canalelor media.

Continuarea studiilor liceale nu presupune în mod obligatoriu accesarea nivelului universitar. Nu toţi absolvenţii de liceu ai României trebuie să urmeze o universitate, ci numai cei mai buni dintre ei! Din păcate învățământul universitar e astăzi mai mult  un miraj decât o formă de pregătire realistă pentru o carieră în profesii cu responsabilități crescute. Pe de o parte multe universități au standarde calitative sub minimul acceptat, altele nu pregătesc pentru piața forței de muncă. În şcoala postliceală sanitară pe care Fundaţia Umanistă dr. Mioara Mincu o coordonează, 25% dintre elevi au terminat o astfel de facultate.

Considerăm că cei care au dovedit rezultate medii şi chiar slabe la absolvirea liceului trebuie şi mai mult ajutaţi, oferindu-le informaţii corecte şi complete asupra oportunităţilor de continuare a educaţiei sau formarea pentru o profesie. Mai mult, pentru învățământul sanitar “BAC”-ul nu reprezintă o măsură a eligibilității în formare.

În acest sens Fundaţia Umanistă Dr. Mioara Mincu, care coordonează proiecte educaţionale ce se desfăşoară de 24 de ani în domeniul Educaţiei pentru Sănătate, susţine punctul de vedere al Ministerului Educaţiei Naţionale că şcolile postliceale reprezintă una dintre cele mai viabile soluţii de redresare a situaţiei actuale din învăţământ. Acestea oferă tinerilor care nu au absolvit examenul de bacalaureat a unor posibilităţi de pregătire pentru a se califica într-o profesie.

Instituţia de învăţământ postliceal pe care organizaţia noastră o coordonează, şcolarizează atât absolvenţi de liceu cu Bacalaureat cât şi fără ”BAC” dar şi absolvenţi de studii universitare și oferă un act educaţional de calitate tuturor cursanților. Ba mai mult, printr-un program special le acordăm sprijin elevilor care nu au absolvit examenul de bacalaureat să îl promoveze pe parcursul celor 3 ani de studiu.. De asemenea avem o preocupare deosebită în a oferi absolvenţilor noştri oportunităţi de angajare, într-o profesie foarte căutată la nivel european, cum este cea de asistent medical. Domeniul medical se numără printre cele mai dinamice şi mai căutate pe piaţa muncii, lucru confirmat şi de  specialişti prin datele referitoare la ofertele publicate cu locuri de muncă în România şi străinătate.            

Constatăm din dialogul direct cu miile de tineri pe care îi întâlnim în licee, în cadrul proiectelor pe care le derulăm, nivelul lor scăzut de informare cu privire la şansele de angajare sau continuare a educaţiei după absolvirea liceului. Tocmai pentru a remedia această problemă 

ne dorim sprijnul mass media, întrucât la instituţiile abilitate precum ANOFM nu am găsit sprijin. Considerăm că Ministerul Muncii și Protecției Sociale ar trebuie să se implice mult mai mult în prevenirea riscului ca tinerii să ajungă şomeri şi astfel banii românilor ar fi cheltuiți mult mai eficient decât să se aloce sume uriaşe pentru ajutor social.

Deasemenea, constatăm din articole publicate în media că firme de recrutare dezinformează, așa cum este cazul Manpower, care în articolul “Ce meserii ii asteaptă pe tinerii fără BAC” publicat de yahoo..news afirmă că Bacalaureatul oferă “posibilitatea de a urma cursuri de specializare, o școală postliceală sau o facultate”.  Precizăm că în temeiul prevederilor Legii Educaţiei Naţionale Nr. 1 / 2011 Art. 44 (9), în învăţământul postliceal se pot înscrie absolvenţi de liceu cu sau fără diplomă de bacalaureat.

Apreciem inițiativa Ministerului Educaţiei Naţionale de a compensa calitatea redusă a actului educaţional în cei 12 ani de învățământ preuniversitar prin oferirea unor cursuri de meditații celor picați la “BAC” și dorim să devenim un partener de efort în acest demers. Deşi 30%-40% din elevii înrolaţi sau care se vor înrola în învăţământul postliceal în acest an nu vor fi absolvenţi de Bacalaureat, ei au siguranţa unei cariere. Astfel, aceştia pot fi mult mai uşor atraşi în activităţi de pregătire pentru a promova examenul maturităţii, faţă de cei care după terminarea liceului au ieșit din sistemul educațional, chiar și ca aspirație personală.

De asemenea, vă oferim sprijinul nostru într-un demers corect de informare a publicului larg cu privire la oferta din învăţământul postliceal, care să vină cu adevărat în sprijinul tinerilor şi al familiilor lor. Ne dorim ca anul acesta să fie evitată cât mai mult posibil perspectiva ca din nou mii de absolvenţi de liceu să acceseze fondul de şomaj.

Aşteptăm cu interes un răspuns din partea dumneavoastră,

Cu stimă,

Prof. Univ. Dr. Alexandru Ioan Mincu

Președinte fondator al Centrului European de Excelenţă în Educația Preuniversitară

Str. Viitorului 161 – 163, sector 2, 020609 Bucureşti, România, Uniunea Europeană

www.scoalacdavila.ro