Simpozionul “PRIETENI PENTRU SĂNĂTATE!” desfăşurat luni, 23 noiembrie 2015 la Conţeşti, a reprezentat un nou pas în cadrul parteneriatului dintre Fundaţia Umanistă Dr. Mioara Mincu, Şcoala Postliceală Sanitară “Carol Davila” şi Şcoala Gimnazială “Dr. Mioara Mincu” din Comuna Conţeşti, Jud. Damboviţa. Acţiunea a marcat Săptămâna Educaţiei Globale 2015, cu tema „Interculturalitate și spiritualitate – ai prieteni, ai sufletul mai bogat!”.
Aşa cum ne-au obişnuit, elevii şcolii gimnaziale din Conţeşti ne-au încântat în deschiderea evenimentului cu câteva momente artistice, de poezie, teatru şi dans. Spectacolul a fost o bucurie atat pentru noi, oaspeţii şi profesorii care îi pregătesc, dar şi pentru copii, care au aplaudat cu mult entuziasm fiecare moment artistic susţinut de colegii lor, mai mici sau mai mari.
Doamna Alina Radu, profesor al şcolii Gimnaziale “Dr. Mioara Mincu” a prezentat în cadrul evenimentului proiectul derulat cu fonduri europene “Salvaţi din derivă” în care şcoala este partener.
“Proiectul derulat cu fonduri europene în cadrul programului vizează în special copiii aflaţi în risc de abandon şcolar din 5 judeţe. Scopul acestuia este să deschidă în şcoli oportunitatea de desfăşurare a unor activităţi educative. Am demarat activităţile în luna octombrie a acestui an şi sunt implicaţi 100 de copii ai comunei Conţeşti aflaţi în situaţie de risc de abandon şcolar, alături de alţi 610 copii din 5 judeţe. Alături de elevi, participă şi părinţii acestora la activităţi de consiliere psihologică. Este un proiect foarte bine primit de copii şi familiile lor şi suntem convinşi că va avea rezultatele scontate.”
Pornind de la tema Săptămânii Educaţiei Globale din acest an, cu vizarea domeniului de Educaţie pentru Sănătate, echipa Şcolii Postliceale Sanitare “Carol Davila” formată din prof. Cristina Costache şi prof. Violeta Zlota, împreună cu doamna Anca Duca, Vicepreşedinte al Fundaţiei Umaniste Dr. Mioara Mincu, au susţinut trei prezentări în faţa echipei de profesori a Şcolii Gimnaziale “Dr. Mioara Mincu” din Conţeşti şi Bălteni.
Profesor al catedrei de Nursing al Şcolii “Carol Davila”, Doamna Cristina Costache a susţinut o amplă prezentare a profesiei de asistent medical, subliniind calităţile unui bun profesionist în domeniu.
“Îngrijirea bolnavilor este o profesie eternă. Atâta timp cât vor exista oameni va exista şi îngrijire şi compasiune şi va exista şi înţelegere. Profesia de asistent medical este o profesie frumoasă, pe care o faci cu dăruire, în slujba omului, cu respect pentru viaţă, de la concepţie şi până la sfârşitul ei. Ca asistent medical trebuie să fii tolerant, să dai dovadă de compasiune şi înţelegere, trebuie să poţi să simţi durerea şi zbuciumul sufletesc al pacientului şi să-ţi doreşti să îl ajuţi. Trebuie, de asemenea să fii o persoană studioasă, să fii un bun observator şi să dai dovadă de profesionalism în acţiunile tale. Trebuie să ai capacitatea de a studia şi de a înţelege ceea ce studiezi, să poţi face faţă unui volum mare de informaţii şi să ai o bună putere de concentrare a atenţiei, De asemenea trebuie să ai putere de a-ţi stăpâni emoţiile şi de a–ţi înfrânge teama în situaţii critice şi de a acţiona cu eficienţă. A fi un asistent bun mai înseamnă şi să dăruieşti tot ce ştii despre sănătate şi să te implici în promovarea sănătăţii.”
Doamna Anca Duca a propus spre dezbatere tema generoasă a Inteligenţei emoţionale, pornind de la rezolvarea în cadrul unui atelier de lucru a două chestionare realizate de studenţi la Psihologie în raportul de cercetare “Inteligenţa emoţională şi Simpatia”.
“Inteligenţa emoţională (EQ), intrapersonală şi interpersonală, reprezintă unul dintre cele 7 tipuri de inteligenţă pe care un om le poate avea iar simpatia, este o trăire care vrea să sugereze abilitatea de a lega prietenii”, a subliniat doamna Anca Duca.
“S-a constatat că nu întotdeauna reuşita în viaţă a unor copii care la şcoală luau note mari şi aveau performanţe deosebite este corelată cu un coeficient mare de inteligenţă raţională (IQ). S-a demonstrat că performanţa este de fapt egală cu potenţialul “–” interferenţele din viaţă.
Inteligenţa emoţională presupune pe de o parte identificarea, gândurilor, a simţămintelor, a trăirilor proprii precum şi atenţia şi capacitatea de a identifica sentimentele persoanelor cu care relaţionez. Aşa cum doamna Costache spunea că empatia este o calitate a asistentului medical, eu spun că este şi o calitate a învăţătorului, a profesorului şi a directorului.
Pe lângă inteligenţa raţională şi cea emoţională şi autocontrolul este un element ce este parte a ecuaţiei reuşitei în viaţă. Cunoaşterea temeinică a sinelui, luarea unor decizii în deplină conştienţă, după ce am analizat mai multe variante, ţin de un bun autocontrol. De asemenea, aplanarea conflictelor cu ceilalţi vine tot dintr-un bun autocontrol.
Consecinţele unui bun autocontrol sunt prietenia şi dragostea faţă de cei din jur. Reuşita vieţii personale vine dintr-un sentiment pozitiv faţă de sine, faţă de întâmplările din viaţa dar şi faţă de persoanele cu care ne relaţionăm. Revenind în planul Educaţiei pentru Sănătate, putem spune că fericirea pe care cu toţii ne-o dorim reprezintă de fapt cheia sănătăţii. Un gând negativ, o supărare nerezolvată, o tristeţe care ne apasă ne vor îmbolnăvi mult mai repede decât o alimentaţie neechilibrată. Cheia pentru o viaţă sănătoasă este aceasta: îmi dezvolt inteligenţa emoţională, îmi cultiv autocontrolul, leg relaţii de prietenie trainice şi de dragoste cu partenerul de viaţă şi toate resursele de care dispun încerc să le folosesc spre binele celorlalţi.”
„Fără prietenie, viața e pustie” – este unul dintre argumentele proiectului prezentat de prof. Violeta Zlota şi pe care Scoala Postliceală Sanitară “Carol Davila” îl propune în cadrul parteneriatului cu şcolile din Comuna Conţeşti.
“Grija pentru copiii noștri presupune preocupare pentru creștere și dezvoltare, pentru armonia dintre corp, minte și suflet. Teoria holistică a îngrijirii omului atribuie acestuia dimensiuni bio-fiziologice, psihologice si sociale. În vederea respectării acestei direcții se inserează în preocuparea zilnică a nevoilor psiho-sociale și unul dintre cele mai frumoase sentimente: PRIETENIA.
A fi prieten înseamnă a învăța dăruirea, înțelegerea, devotamentul, empatia, respectul. Toate acestea există în bagajul nostru genetic, însă, cultivarea prieteniei necesită motivație, educare spre a fi înțeleasă și practicată. Motivația constă în satisfacția obținută, iar pentru aceasta este necesar cultivarea gustului. Se cuvine ca noi, educatorii, să stimulăm astfel de minunate relații sociale dar, în același timp, să supraveghem ca prietenia să fie reală, să fie un avantaj reciproc, să fie suport și bucurie. Realizarea psiho-emoțională conferă siguranță, iar corpul va fi mai sănătos și mai puternic. Ne dorim copii cu stimă de sine, ne dorim generații viitoare calde și generoase, dar trebuie să cultivăm suflet pentru a culege iubire!”
În încheiere, doamna prof. Carmen Crudu, Director Adjunct al Şcolii Postliceale Sanitare “Carol Davila” a afirmat că parteneriatul cu Şcolile din comuna Conţeşti, derulat de mai mulţi ani cu susţinerea Fundaţia Umaniste Dr. Mioara Mincu este unul benefic şi prin lărgirea lui alături de parteneri ca Primăria Comunei Conţeşti şi Inspectoratul Şcolar Judeţean se vor demara proiecte mai substanţiale.
“Pentru mine această activitate a fost extraordinară. Copii ne-au arătat cât de inimoşi sunt şi ne-au încântat cu fiecare moment pe care ni l-au prezentat. Le mulţumesc, de asemenea şi colegelor mele pentru prezentările interesante pe care le-au susţinut. Ne dorim ca începând de anul acesta agenda de activităţi pe care le vom derula împreună să fie mai bogată şi suntem deschişi unui dialog în vederea stabilirii temelor de dezbatere”, a spus doamna dir. adj. Carmen Crudu.